mandag 30. juli 2012

Taushetens konsekvenser

Linda Olsson er en svensk jurist og forfatter.
Tror hun kommer i kategorien yndlingsforfatter.  Bor nå i New Zealand.
Debuterte i 2005 med boka Let me sing you gentle songs,  i England heter den Astrid and Veronica, i Sverige Nu vill jag sjunga dig milda sånger, og her i Norge  La meg synge deg stille sanger. Denne boka leste jeg for en stund siden , har skrevet om den her på bloggen  før, nydelig bok som sitter igjen inni deg lenge, lenge.  Anbefales på det varmeste.
Jeg ville lese mer av denne forfatteren,
så  jeg bestilte denne på biblioteket.
                                                        Taushetens konsekvenser
                                                           Taushetens konsekvenser 
Denne boka handle om Adam Anker, som er komponist og fiolinist, og bor i New Zealand.
Han er født i Polen, vokst opp i Sverige, men har ikke hatt noen forbindelse med fortiden sin. En tragedie skjer, samtidig som han er på et museum og finner noen bilder fra 2.verdenskrig og jødene.    Han får senere hjelp av overlevende fra Holocaust til å finne ut litt av fortiden med hjelp av bilder og brev, og minner.  Han kommer tilbake til Polen, til Krakov, og senere til Sverige.
 Det er så mye godt å si at jeg vet ikke om jeg har ord. Derfor bruker jeg litt andre sine ord:

For et bekjentskap! Jeg har lest "Taushetens konsekvenser" av Linda Olsson. Nå forstår jeg hvorfor leserne elsker denne forfatteren.

Taushetens konsekvenser er ei bok som jeg kjenner ligger som en tyngde i meg både mens jeg leser og etterpå. Den er sterk. Sår. Dyp. Følger mennesker som bevisst og ubevisst bære på en historie som er forsøkt fortrengt av taushet. Det får konsekvenser. For dem som velger taushet og for dem som påtvinges taushet.


Jeg opplever at forfatteren vil riste litt i oss. Ikke la oss lesere få lov til å velge den enkleste utvei. Utfordre oss til å prøve å se bak handlingene, gå inn i det usagte. Handlingen er i hovedsak lagt til vårt årtusen, men vi tas også med til Krakow under 2.verdenskrig, jødeutryddingen og enkeltmenneskers skjebne og valg. Valg som påvirker egne og andres liv. Boka viser også en rekke andre valg. Også det valg den enkelte har for livet videre etter ødeleggende hendelser. Og de vanskelige valgene vi stilles ovenfor når det gjelder hvor tett på andre vi skal gå og hvor mye vi skal åpne opp selv.
Les den!!!   Jeg se om der er flere bøker av denne flotte forfatteren. Det håper jeg.

Ingen kommentarer: