søndag 15. juli 2012

Rydding på hussider.
Det er en stund siden det har vært husblogging. (1 år, ser jeg). Dabbet litt av da det ble "ferdig", og vi flyttet inn. Vi trives veldig godt, jeg trodde jo aldri at jeg skulle noen gang få meg et nytt hus, men det ble det ble det altså, på mine gamle dager. Det er lyst og lettvindt, og vi er svært fornøgde med huskonstrusjon og hovedleverandør, og forandringene som vi gjorde, men der er et stort MEN. Vi er ikke fornøgd med regionkontoret. Det vet dere som har lest litt her før.  Jeg resignerte og datt sammen da vi endelig kom inn. Orket ikke mer byggeledere og rørleggere og andre. Men nå er det på tide å begynne på igjen, og få ferdig det som vi har betalt for. Noe heter ettårsbefaring. Ok, jeg venter til da. Men året gikk, og ingenting skjer. Før jeg reiste på ferie sendte vi en mail til regionsjef, regionkontor og til byggeleder med spørsmål om når det blir ettårsbefaring. Sa til oss selv at får vikke svar til jeg kommer hjem, så blir mailen sendt til hovedkontoret, med liste over mangler og dårlig arbeid, samt noen bilder. Hvor vanskelig er det å svare på en mail? Ja, det er ferietid, men alle har ikke ferie samtidig. Mailen ble sendt 29.06. Så nå går saken til hovedkontoret. Kjenner at når jeg tenker og skriver om dette, så kommer alt det opp igjen som var for ett år og to siden .Tenk positivt!
Nå er det ferie, og vi nyter det!
Hus, sommer 2011
20.07.11. Jeg har tatt i bruk " frokostverandaen" min, ,og her skal det etterhvert bli mer urter, og kanskje også andre spiselige saker. Grasløk og persille,f.eks., lett tilgjengelig når jeg har dør rett ut fra kjøkkenet. Da husker jeg kanskje at jeg har det der... Levegg har min kjære laga her også....

04.07.11. I dag ble platting under veranda og ved inngangsparti støypt, etter minst 3 lovnader om at det skulle gjøres " i midten av neste uke", og minst 3 lovnader om at " de kommer over helga". Dette kom da fra byggelederen vår. Torsdag måtte jeg ta skjeia i egen hånd, og ringte til murer..... og svaret: Vi kommer på mandag. Og på mandag kom de. Men, de var ikke orientert om et par viktige ting, så resultatet blir ikke helt det vi bestilte og har betalt for. Vi har fått platting, og har ikke lenger bare en palle å gå på når vi skal inn i huset. Nå kan jeg endelig sette ut planter og sånt...... O glede stor....




Påsketider i nytt hus, 2011



Vennene mine på mikroen,
og elgen min er på plass igjen på
kjøkkenbordet
Middag lages

Jeg har funnet en påskeduk, en arv etter en gammel tante.


Se hva jeg fikk av tante Hanna Marie

Kommer pappa med ferga?

Kryssord løses. Ferie!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21.03.11
Jeg laga meg litt mat på mitt nye kjøkken........
ellers så har 2 rom fått parkett, en del vindu har fått lister, bad oppe har både golv og vegg.... vi ser i enden...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05.03.11
Byggelederen hadde ringt, sagt at nå ville snekkerene snart legge golv m.m, så hva med egeninnsatsen? ( les.få ut fingern og bli ferdig) Ja vel da, nå er iallefall skuldra mi ut av ledd (kjennes sånn) og resten av meg, etter å ha nitapetesert (nytt ord). Og er det noen snekkere som klør etter å bli ferdig med dette huset? ikke som jeg har sett i allefall. Enda de visste at det vi skulle gjøre egentlig var fort gjort, og det var da så lite. Nei, jeg snakker ikke stygt om snekkerne, heller noen andre. Nå går vi over til noe positivt:


Jeg kan sitte i timesvis og se på dette!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20.02.11
Egeninnsatsen har begynt, så vidt. Vi kommer sterkere inn nå til uka. Da skal det sparkles ferdig, grunnes, og på med tapet på kjøkken og stue. Har visst ikke tatt bilder de siste dagene. Skal nok ordne på det.....
Kjøkkensnekkeren kommer neste mandag og skal begynne å sette biter og deler på plass....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
08.02.11
Kjøkkenet, med soverom bak, som har 2 vegger helt ferdig

Skal få begynne med egeninnsats neste uke! Og jeg som har skrevet opp at det var i uke 11. Men jeg er klar, jeg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
05.02.11
I dag såg det sånn ut.....ikke helt ferdig ute, men det begynner og nærme seg...


Det kom noen få og små solgløtt, og med kamera i lomma så fikk jeg foreviget ett...
Her er den foreløbige trappa, ferdig tak på kjøkken og stue, og en en feil med rørplassering. De skal rundt hjørnet til venstre for pipa Og det MÅ de bare, og det blir nok ordnet.....

Noen må ha tunga beint i munnen..... er det dette som er kaos på vaskerommet? Det er iallefall vaskerommet, og for mine øyne ser det kaotisk ut.

Kan brukes til snekring eller ved....

Det må sies at denne karen her ville opp i huset for å se hva som hadde skjedd i det siste." Oi, skal dere ha så mye i taket?" Elektikeren er da årsak til at det er mye som henger ned overalt....
I sokkeletg. hadde snekkerne lagt et par store planker oppå noen "bukker", (de legger takplater på og sager de til) og spørsmålet var da: " Er det her sofaen deres?" Her ute fant han noen fine hagl!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23.01.11
Var en tur oppom huset i dag..... pipa er nesten ferdig, så nå kan vi vel fyre snart. Veden ligger og venter!
Onsdag eller torsdag begynner snekkerne på igjen, og da skal de være der i uke 5,6 og 7. Så kommer det mer strøm og rør, så får vi se. Det blir vel litt bilder igjen etterhvert.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21.01.11
Møte med regionsjefen, veldig ok møte. Ting bedrer seg, og folk jobber i huset. Fikk en mld tidligere i dag..."Nå kom gulvet deres i litervis". Ja, nå er det støpt gulv på bad, vaskerom og vindfang.Lykkelig er jeg! Vi har fått en fremdriftsplan, og vi er inne i huset før påske. Nærmere bestemt uke 13 eller 14. Det høres supert ut, takk for det.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19.01.11
Endelig ble det onsdag 19. Byggemøte kl.09.15 på Hedalm sine nye kontorer. Har venta på dette møtet, for på siste møte for 14 dager siden, ja da ble det sagt at i dag skulle vi få Datoen! Jeg sa smør!
Vi møtte opp kl 09.17. Regionsjefen var der. Vi fikk kaffe. Den var god, ja, men byggeleder kom ikke før litt før 10. Så ble det framming og tilbaking og svadasnakk og mobiltlf. som bare måtte svares på. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg måtte gå ca.10.15., så det ble lite jeg fikk være med på der. Men fikk uttrykt min frustrasjon, og nå må vi få vite når vi kan gjøre det lille vi kan, når kan vi bestille kjøkkenet, m.m . Og så Datoen! Og hvorfor gjør ikke byggelederen en byggelederjobb? Hvorfor er rørleggeren i hi hele halve året? Fra langt til kort: Nytt møte kl 16, i huset. Jeg var på jobb, ektebonden var der, sammen med de to fra husleverandøren, OG rørleggeren. Han er ute, om enn litt aggresiv.Men han gjør visst en god jobb. Og det bør han.
Det er forresten noen som gjør kjempegode jobber. Skulle nevnt dem ved navn om jeg visste hva de hette... men de er snekkere, og de står på og det blir bra. En kar i går, han slet og kava med noe isopor og hva det nå var. Ikke kom han seg opp til huset med bilen, for bakken var jo av våt is hele veien, og ikke kom han seg inn i huset på skikkelig vis, for der var låst, iallefall i hovedetg, og hvem skulle ha ordnet dette? Ikke vi, vi har totalentreprise, så det skulle en viss leder ha ordnet med. Stakkars forskalingsmannen( han med isoporen), måtte først dra denne berømmelige isoporen over snø og is og grøfter med vann( til underholdning for en 5 åring og hans mor) så måtte han gå inn i sokkeletg. som var åpen, sette opp en stige, for trappa er ikke kommet, og dra det opp gjenneom et minimalt hull i gulvet. Bra han ikke er av dem som må være på slankekur.
Men, nå litt positivt: idag er det lagt varmekabler, i morgen kommer rørlegger, og "pipelager", fredag skal det støypes golv.......så får vi se.
Fredag er det også nytt byggemøte...da skulle vi få Datoen.....????

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
09.01.11

Slik så det ut i går! Begynner å bli bra utvendig, litt feil dører, men det ordner seg vel.
Jeg kosta betonggulv i går, var nokså grå både innvendig og utvendig da jeg var ferdig.
Resultatet ble bra, så nå er det klart til å gjøre noe mer.....


Før og etter......

Jeg rydda med tanke på støyping av badegulv......
Så nå, kara, er det bare å sette klampen i bånn og bli ferdig!!! Skulle ønske jeg kunne gjøre mer enn det jeg gjør. Hvorfor ble ikke jeg snekker eller noe sånt???

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
05.01.11

En hel måned uten at jeg har gjort noe på denne siden. Heldigvis er det gjort masse i /på huset. Vi har veldig flinke og greie snekkere! Hadde byggemøte i dag, i huset, vet ikke helt hva som kom ut av det....en ekstra dør, som jeg trodde var der fra før (oi oi oi, jeg kan rime) Hvorfor er det så vanskelig å gi svar på et av de viktigste spørsmålene jeg har nå om dagen, nemlig overdragelsesdato, uke eller måned??? Dette må jeg undersøke mer, tror at vi snart har krav på det... Nytt møte om 14 dager, da skulle jeg visst få et svar.. 
Takplater, andre plater, lister og karmer, alt ligger og venter på å bli satt opp. Murer, rørlegger og elektrikker skal komme neste uke!? Pipa skal opp.... m.m. Huset er tørt, både oppe og nede.Tørt nok til å bygge videre. Så heng i da....

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

04.12.10
Nytt siste uka: Takstein, snøfangere, påbegynt veranda.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28.11.10
Vi har fått oss dørskilt, iallefall foreløbig.
Fant denne fjøla, med navn på, da jeg rydda rundt huset.
Nå ligger den ved inngangdøra!
Og her er de siste bildene, noen i dagslys i allefall.







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21.11.10
Fin utsikt fra stuevinduet....


.....og månen som akkurat forsvant bak en sky.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11.11.11 De kom! Har fått oss en vegg i dag! Skal ta bilde av den i morgen, når jeg er hjemme i dagslys.
Men selv om det var mørkt da vi kom hjem, så så jeg tydelig veggen! Syrom og to soverom.
Satt i laaaangt møte med rørlegger(endelig), byggeleder(?) og regionsjef. Det må vel til, men klarner det?
Jeg tror jeg har lært noe idag: Ikke stol på noen, kanskje noen få. De sier noe en dag, og imorgen de har aldri sagt det.
Syroms-vindu og syroms(hage)dør, noe av det viktigste i et hus, og som selvfølgelig kommer først.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fredag, og helg. Nydelig! Datoen er 05.11.11, og det har vært en svært våt dag. Høst på sitt beste. Benjamin og jeg tok oss en tur i tomta for å oppdatere litt bilder. Og så måtte vi se på gravemaskinen!

Ensomme murer venter på huset

Vi har fått vei og ekstra parkeringplass

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja da, nå er det uke 44, og det er tirsdag 02.11, og huset er fortsatt i produksjon på Hamar. det var det iallefall på fredag. Da ringte jeg dit for om mulig å få litt info, og i Ålesund var det jo ingen som ville ta telefonen. Møtte en hyggelig mann som såg gjennom papirene, og som kunne fortelle meg at huset skulle komme 11.11. Og ja, han syntes at det var dårlig med info til oss. Dette var da fredag formiddag. Da jeg hentet posten lå det jammen brev fra byggeleder om at huset kommer 11.11 kl.08. Det var jammen på tide med et brev, ja. Og i dag var det en gravemaskin som ordnet litt på et eller annet....En annen ting som skal skje den 11, ja det er et møte med bl.a. rørlegger, det har vi venta lenge på, iallefall har vi prøvd siden juni.
Folk er rare!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UKE 43----UKE 43----UKE 43
Mandag 25.oktober: Regn, 2 sementbiler og 3-4 orangekledde menn på byggeplassen.
Nå tror jeg det meste er støpt, alle vegger og mur ved ute/ tørkeplass.
Dårlig bilde. Tatt gjennom vindu, med en ettåring på armen!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22.10 Det går fremover. På mandag er det uke 43! Da skal huset vårt komme, iallefall deler av det, i følge byggelederen vår. Det sa han i august, og vi har ikke fått noen annen beskjed. Ikke det at det kommer så mye beskjeder heller......

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


21.10 Nå er ytterveggene støypt....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18.10. Forskaling pågår. Slik så det ut før jeg dro på jobb....

......og sånn var det da jeg kom hjem.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05.10. Plata er støypt!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30.09.2010


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



3. Hvor langt er vi kommet nå?

30.06. Brev fra kommunen, alt er klart, sett i gang og grav.
31.07. Far og sønn tar ned de to siste furuene. Hipp Hurra, da var det gjort.
24.08. Har jeg venta på gravemaskin??? Gjett om... helt til pessimismen la seg som en svart sky rundt meg, særlig denne ettermiddagen. SÅ.....så høres noen krafige lyder og ---Nå tror jeg jammen de kom.
"Farmor, farmor, gravemaskinen din er kommet" Lykke på jord!
25.08: GRAVING!!
Farfar og Benjamin beundrer gravemaskinen, best å være litt på avstand.
Det var litt nifst, iallefall en liten stund, men veldig spennende
Også et nytt møte på Hedalm sitt kontor. Møte med byggeleder. Og en stor skuff: Ferdigstilles til jul, ja ,det var tomme ord. Men på møtet her sa byggeleder at huset skal komme i uke 43, ca.26.oktober. jeg er så naiv at jeg tror på det folk sier til meg........
Innimellom tomterydding og vedløing og pessismisme....ja, så er det forberedelse til det nye huset
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pusse opp igjen møbler, det er en god ting, og veldig kjekt. Anbefales!

Det var godt å få hjelp. Nå skal det trehvite bort......

Denne er kjøpt på Ikea for 30 år siden.

Jeg har begynt og lage meg ny hage

2. Hvor langt er vi kommet nå?

Sommerferie, og rydding i tomta. Gravemaskinen kommer etter ferien, så nå må trær sages og ved stables. Jeg skulle lø-ve`! (Denne var veldig intern! men ikke fransk) Har altså med å legge ved i en stabel!!! Så nå var det bare å kvesse øksa og sette i gang motorsaga!

Neste gang jeg skal skifte jobb skal jeg bli vedstabler. Det er en flott jobb, man kan høre lydbok eller musikk, man får frisk luft og gratis trim.Men dersom en stor stabel raser ned, ja da er det mindre kjekt, nærmest ukoselig for dem som er i nærheten. Litt av den raste, og jeg fikk den på plass igjen.
Blåbær i tomta, og villjordbær i veikanten.

17.07... stor aktivitet denne dagen. Flere familiemedlemmer gjorde en kjempeinnsats. Takk!


Hun i blått skal dra ned treet!!
Jeg tar med et sitat fra dagen i dag:
Folkens, idag har jeg hatt en near-death experience.
Vi har nemlig tilbrakt dagen i tomta til mamma og pappa. De skal nemlig bygge nytt hus. Hva gjør vi i tomta? Joda, vi rydder den, før de gutta med gravemaskiner kommer. Basically sager Oddi ned trær, mens pappa og Halldis høgger ved, jeg bærer ved og mamma lør den. (Hvor er Eyvind og Johannes, spør du kanskje? Eyvind sover (klokka er jo tross alt bare 17:15, og Johannes lever vel det glade slaraffenliv på ferie. Takk og lov for dritten i midten, sier jeg bare)
Anyways. For å forhindre at enkelte av trærna skulle dette rett ned i den ferdiglødde veden måtte noen dra i dem med tau mens Oddi sagde den ned. I episode 1 gikk dette svært knirkefritt. Episode 2 derimot holdt på å få tegnefilmdimensjoner fordi treet plutselig begynte å trekke på mamma, i stedenfor motsatt. Hun holdt dermed på å ende opp i toppen. (Pappa sjarmerte seg tilbake i solen (les forrige innlegg) ved å legge på sprang og bidra). Anyways. Vi synes alle det var litt trist at ikke denne nydelige episoden hadde blitt fanga opp med kamera. Så når siste furua skulle ned (vi snakker redwoodstørrelse her) så fikk altså jeg i oppdrag om å stå ved kamera, mens Oddball høgde, og mamma, pappa og Halldis dro i tauet for å få treet til å falle rett vei. Dette viste seg å være et komplott mot min person. I stedenfor å falle dit de tre allegedly dro, falt treet mot meg. Jeg ensa det selvsagt ikke for jeg var oppslukt i oppgaven som kamerakvinne. Mamma, pappa og Oddi var sikkert storfornøyde med å nesten være kvitt meg, men heldigvis er Halldis hakket mer samvittighetsfull og ropte ut mens treet var i full fart på vei mot min fagre person: “Hanna Marie!” Jeg ser opp, tenker “should I stay or should I go?” og med et lite byks unnslipper jeg opp på nærmeste bærtue.
Så gratulerer med dagen, world, you still got me. Det skal legges til at det første mamma brøt ut da treet bomsa ned like ved meg var ikke noe lignende “Hanna Marie/går det bra/her har du en klem” etc.Neida, det var. “VEDSTABELEN MIN!!!!! Gikk det bra med vedstabelen min?!?!?!?!?!”

Det gikk heldigvis bra, både med kamerakvinnen og vedstabelen.
1. Hvor langt er vi kommet nå?

Tomta vår, 21.03.10

Det har blitt mange timer med huskataloger, men siden nyttår har vi vel egentlig visst at Hedalm Anebyhus var et godt valg.
Først bestemte vi oss for et 1 1/2 etasjes hus, Solbakken, men etter å ha vært på tomta noen ganger, så fant vi et annet. Opus 2! Vi ville ha stue og kjøkken i hovedetasje, soverom m.m.i sokkel. For da har vi så mye bedre utsikt!!!
Men da vi kom til et møte med HAhus, hadde vår kontakt der leita fram et alternativ som vi kunne se på. Arg!! Og jeg som hadde bestemt oss!! Men vi tok med oss alternativet, som jeg ikke likte noe særlig, og reiste hjem. Dagen etter måtte jeg være hjemme fra jobb pga at jeg hadde trakka over, og hadde veldig vondt i foten. Tok da frem den uønska tegninga, og tegna den slik som jeg kunne tenke meg den, og min kjære var igrunnen enig. Det ble VÅRT hus. Så takk du RM på Hedalm, at du ga oss Vestli. Så ble det litt finpussing, for vil skal ha livsløpstandard, og 27.05 ble kontrakten signert. Saker og ting skjedde fort, og 19.06 fikk vi tilbake papirene fra kommunen. Alt ok.
En på HAhus sa: "ferdigstilles til jul", og brått var det sommerferie.
Var en tur innom her... Ilseng....måtte se hvor huset vårt skal bygges.

Ingen kommentarer: