fredag 14. mars 2014

Gimping, hairpin lace.


Etter å ha hatt sofaen(e) som tilholdssted de siste dagene, har jeg i dag gått ned trappa. ☺ Jeg har brukt en feriedag på å være syk, samt to arbeidsdager. Surt. Men i ettermiddag kjendte jeg at skal jeg bli helt frisk, så bare MÅTTE jeg ha litt symaskinlyd. Et broderi var tingen, da kunne jeg bare sitte der å glo, slik jeg har gjort siste dagene, iallefall når jeg ikke sov. Broderi, ja, jeg fant et med bare 3 fargeskift, og det passet meg der og da. Vel, jeg har ikke bare glodd ut i lufta og sovet, jeg har til tider hatt en gimpegaffel og en heklekrok i hendene.                                                                                                           Nymotens  broderiteknikk og gammel gimpeteknikk praktisk talt hånd i hånd.
Hva det skal bli? Derom tier historien, iallefall en stund. Gimpeprosjektet  er nettopp påbegynt, broderiet var ment som en prøvelapp, men  har noen tanker om det.. noe av det minner om bunad.
Så kom eldste barnebarnet på snart 9, og lurte på om farmor kunne lære han fingerhekling? Klart det, vi satt i hver vår stol med hvert vårt garn, og heklet. Og hadde oss en god prat, og han sa at det her var kjekkere enn å spille spill. Her ble det også ny og gammel, han er ganske ny, iallefall ung, og jeg er gammel           (iallefall på papiret), han var nybegynner, jeg er vel "gammel i tralten".
 
Er han ikke flink, vel?

Ønsker deg en riktig god helg!

1 kommentar:

ReidunA sa...

Ikke noe særlig å være syk nei , ønsker deg god bedring :) Gimping vet jeg ingentingen om men det broderiet var flott . jeg syns broderimaskina er god å ha når "skrotten" ikke vil det jeg vil ,- så kan en sitte der å den gjør jobben :) Koselig med barnebarn som vil lære av farmor :) Ha ei god helg !!