onsdag 5. mars 2014

Dona Maria

er en bok av Cecilia Samartin som du gjerne må lese! Jeg har lest den halvferdig en gang for lenge siden, nå tok jeg den på nytt, og leste den ferdig. Angrer ikke. Cecilia Samartin skriver som vanlig godt
                                                            
                                                                                                                                 Forlagets omtale:
Ikke siden romanen DRØMMEHJERTE har Cecilia Samartin skrevet om Cuba. Men etter ti år har hun på ny klart å skape en hjertevakker fortelling fra hjemlandet hun så sårt savner. Doña Maria er en stolt, eldre kvinne som nå bor på ett rom i herskapshuset som før revolusjonen tilhørte hennes familie. Hun gleder seg til at nevøen Ernesto, skal vende tilbake fra utlandet. Men Maria kjenner ikke sannheten. Ernesto lever under grusomme forhold i fengselet for sin opposisjon mot regjeringen. Hans kone Silvia nektes gang på gang å besøke ham. Hun inviterer de andre kvinnene på venterommet til å gå med henne fra kirken til en park i byen hver søndag. De tar på seg hvite klær og går med en rosa gladiol i hånden. Frihetsbevegelsen "Las Damas de Blanco", "Kvinner i hvitt", er født. I DOÑA MARIA briljerer Samartin med sitt magiske språk og unike menneskeskildringer. Romanen har et sinnrikt plott, der mye viser seg å være helt annerledes enn man først trodde.
Og mens jeg leser ( hører), så gimper jeg

3 kommentarer:

ReidunA sa...

For en tilfeldighet :) jeg var ferdig med siste CD --på øret -- i går . En sterk skildring av en annerledes virkelighet .

Fjordheim sa...

Les den boka da jeg var i Spania i
januar. Ei flott bok som lærte meg
litt mer om hvordan det faktisk er
i Cuba.
Spennende med slike bøker som også
gir en et innblikk i dagens situasjon
til mennesker som lever under andre
forhold enn vi gjør.
Ønsker deg ei velsignet god helg :)

Marit Johanne sa...

Takk for hilsen! Jeg må se å komme meg på biblioteket og låne en lydbok igjen. Takk for tips om denne boka. Og så fint du gimper! Jeg liker å strikke til lydbøker. Ha en god søndag!