fredag 9. august 2013

Blåbringebær



  Har plukket litt villbringebær og litt blåbær, og av det skal det bli blåbringebærsyltetøy. Det navnet fikk dette syltetøyet da barna mine var små, og vi plukket masse villbringebær. Masse. Tenk alt vi fikk tid til da barna var små.......



Fikk litt symaskinlyd i dag, da jeg sydde en gardinkappe i full fart. De tre guttene "mine" kom hjem fra ferie i går, brune og lysluggede, og veldig skjønne.♥ Og den ene fikk nytt rom før ferien, og farmor lovte gardiner. Det blir litt for lite tid til sying nå om dagen, men jeg må bare nytte det fine været til  å grave i jorda etter stein, dvs hagearbeid. Og sliten blir jeg, bånn sliten, orker ikke holde en strikkepinne engang...
så nå sitter jeg her, med pc-en på fanget....
skal egentlig fortelle om en bok.......

Dette er forfatteren av mange gode romaner.
Æresord, Så jeg ikke går meg vill, Mitt eget rom,     Kjenne at noe er sant,
Alt som er skjult, og mange flere.
Augie og Sunny møtes som åtteåringer, i Los Angeles. Augie har det vondt og vanskelig i det hun kaller hjemmet sitt. Hun har mistet sin far, og hun, moren og en  bror reiser for å bo hos morbror, som tyraniserer alt og alle. Moren til Augie drikker, brødrene er i krigen, så Augie har igrunnen bare seg selv.  Sunny har en familie som bryr seg om henne, og ganske snart får også Augie ta del i dette familielivet. Familien til Sunny kommer fra Japan, og det blir vanskelig for de med japansk utseende etter at japanerne bomber Pearl Harbor. Etterhvert blir de sendt til interneringsleirer, og Augie og den japanske familien kommer bort fra hverandre. Augies bror, Lennie, kommer tilbake etter å ha vært fange hos japanerne i mange år. Han er preget av det han har opplevd, og blir aldri "frisk"igjen.                                                                    Som voksne finner Augie og Sunny hverandre igjen, hvordan går det?
Vi hører senere om rasediskriminering i Missisippi, om Ku Klux Klan og alt det grusomme de gjorde.
Jeg hørte boka(som vanlig). Boka  er lest av Liv Aakvik, en god og levende oppleser. Anbefales.
                                                                                  

Ingen kommentarer: