søndag 3. november 2013

Karveskurd, gimping, (hairpin lace)

Hvem skulle vel ha trodd at jeg skulle prøve meg på karveskurd???? Men det har jeg☺ 
"Karveskurd er brukt med noe forskjellig betydning i litteratur, men mest brukt om skåret dekor med geometriske motiver der sirkel og rutemønster kan trekkes opp med passer og linjal." ....står det i Wikipedia.
                                         Så langt kom jeg, og lenger blir det nok ikke.
Det er nok ikke den håndarbeidteknikken som  egner seg best for meg
Var på et kurs i helga, i regi av Møre og Romsdal fylkeshusflidslag, der det var innføring i 4 av  rødliste teknikkene. Mange gamle håndarbeidsteknikker er i ferd med å dø ut, derfor dette kurset. (Med tiden blir det flere)
Nålebinding, hakking og gimping var de 3 andre teknikkene. Alle disse kan jeg mer og mindre fra før, men det var nyttig å få det med seg.
Viser gimping i dag, tar de andre i et annet blogginnlegg.
            

                                 Dette er et sjal som jeg laget for mange, mange år siden.
Og her et av mange vogntepper som jeg laget da jeg var ung, og DET er lenge siden .
Fra dagens gimping, som ligner på babyteppet mitt
  




Dette skal bli lykt ☺


Om noen dobbelstaver ++, så er den ferdig, og da blir den sånn
                                                    Dette er kursholders modell
Konklusjon: Travelt. men kjekt kurs sammen med kjekke folk☺










                                                            

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja det er jo spennende å lære litt nytt.
Koselig med kurs sammen med en flott gjeng.
Syns gimping ser så fint ut.
Har ikke prøvd det. Kanskje en gang når dagene
ikke lenger er så fulle av andre gjøremål
Ønsker deg ei riktig god uke :)

Mia sa...

Så spännande. Jag försökte med gimping ett tag men fick det liksom aldrig till. Så mye fint du har laget :)