fredag 3. april 2015

Hexagon crochet + hairpin lace

                                            Eller hexagonhekling og gimping. ☺
                                             Det begynte med denne  dukkejakka.
                                     Fikk så lyst til å prøve meg på en jakke til med selv.
         For den som ikke har prøvd seg på en slik hexagonjakke,  så begynner man altså sånn:


                                  Og når man hekler rundt og rundt, og øker i hjørnene,
                                   så blir det til slutt slik som denne underlige stjerna
                          Må ha to slike " stjerner"                   
                              "Stjernen" brettes slik                                                                  Nå har man arm og bol ☺                                                                                                                                  Jeg valgte å hekle sammen skulder/armsøm slik at det ble som en luftmaskerekke langsgående på yttersiden.                                                                                        
Jeg heklet noen rader ekstra på for-og bakstykke, for å få den passelig ☺,og også nederst på jakken.    Så gimpet jeg en remse, og heklet den sammen med de to bakstykkene.  Gimpet så flere remser til forkant/hals, nederkant og ermer.
Og så... et par lange pulsvarmere, så kan jakken være både med lange armer, og halvlange!
Dette var så spennende at jeg må gjøre noe lignende, men annerledes!
Prøv du også!

1 kommentar:

Fjordheim sa...

Så fin jakken ble.
Ha ikke prøvd meg på slik hekling, eller det vil si,
da jeg først begynte å hekle, ble det litt slik.
Økte for mye da jeg skulle hekle firkanter.
Lurt å hekle pulsvanter til.
Ha en god dag :)