søndag 18. november 2012

God søndag ♥

                           Avlang frokost, enda lenger en avlang kaffekos etterpå.
Har bare kaffekopp, strikkepinner, fjernkontroll og pc innen rekkevidde, og slik må jeg ha det en stund.
Det lader en del av batteriene. Slo på  TV, det er ikke ofte, og hva ser jeg?  Ikke bare de heseblesende, stivt- foran-seg-seende skiløperne, nei, jeg ser snø og sol og DEILIG VINTERVÆR♥ Inne er det levende lys, og i magen (tror det er der) kjenner jeg en ørliten snart-jul-følelse♥♥ For første gang i år.                     Alt dette maset om jul som starter i butikkene rett etter sommerferien, det gir ikke meg noe annet en irritasjon.
Og det er julemessetid. Googlet ordet julemesse. Fant da "Julemarked, også kjent som Christkindlmarkt, Christkindlesmarkt, Christkindlmarket, og Weihnachtsmarkt, er et gatemarked i tilknytning til julefeiringen i advent, hovedsakelig de fire ukene forut for julaften. Disse markedene oppsto i Tyskland og Østerrike, men blir nå holdt i mange andre land."
"Julemarkedenes historie strekker seg tilbake til senmiddelalderen i de tysktalende delene av Europa. Markedet i Dresden er et av de eldste og ble holdt første gang i 1434."  Så det er en gammel tradisjon.
Leste også at populære attraksjoner var julekrybbe, håndskårne nøtteknekkere, brente ristede mandler og myke pepperkaker, fruktkake, gløgg m.m  Også leker, bøker og julepynt.
Så da vet vi det...
Det er ørten annonser i avisene hver helg nå, og julemesser er koselig. Det er bare det at det er for få helger nå i november, så nesten alle må ha messe på samme lørdag. Det er sikkert slitsomt og kjøre fra messe til messe, og man blir nok like stiv i blikket som disse skiløperne. Men man må jo få med seg minst en messe, eller?  Hvem har bestemt, og hvor står det at messer bare må være på en lørdag?  Annenhver dag hadde vært bedre, da kunne vi rekke over masse. Kjøpe masse gaver og kaker, og slippe og gå i disse kjedelige butikkene. Jeg har ikke vært på messe i år, har vært opptatt av andre og viktigere ting. (Hva kan det være da...) Vet ikke om det er flere julemesser i år, eller om jeg er ledig da, (oj oj oj,) vet i allefall at neste helg skal jeg på kurs, og det gleder jeg meg veldig til. Referat kommer. Men tilbake til messer, jeg har masse messeminner, (måtte bare utheve). Fra den tiden jeg var aktiv, (ha-ha-ha, nå høres jeg ut som en gammel dame, og det er jeg) og sydde og strikket og heklet og.... ALT.
Her er noen av minnene






Ingen kommentarer: