mandag 26. mars 2012

Andrea D og hvitveis


Om Andrea D er det mange som har skrevet.  Først og fremst Margareth Skjelbred.
Andrea D - Margaret Skjelbred
Dette står bak på boka:
"Det er en klok fortelling og en vakker fortelling og tidvis en vond fortelling. Det er gjerne sånn med gode fortellinger." Ja, helt enig. Satt igjen med en varm, god følelse da boka var slutt. Og ei tåre eller to... Det er som om boka satte seg fast ikke bare i hukommelsen, men i hjertet og sjela, eller hva det nå er. Handlingen? Romanen handler om Andrea D, en polsk jødisk jente som under krigen må legge ut på en lang fluktreise. Før det om barndommen, om moren og faren, og om Lea på loftet, ja , jeg sier ikke mer. Du MÅ bare lese den!
Noen sa:
Historien veksler smidig mellom avspillingen av morens liv og rekonstruksjonen på loftet. Den er fortalt i et nennsomt vakkert språk som fremhever morens brutale livshistorie i all sin gru og styrke. «Andrea D» er en flott verdig merkestein for alle overlevere, selvhelbredere og løvetannbarn.

Jeg vil lese flere bøker av samme forfatter, Margaret Skjelbred

Ja, i dag fant jeg hvitveis. Og froskeegg, eller rumpetroll! Husker en gutt på 5 som puttet froskeegg i lomma. Det var i fjor. Det var vel det året det vart litt mindre frosker, eller?

Han her havnet ikke i ei bukselomme, han lot seg avbilde ganske frivillig. Vel å merke etter at han skremte meg slik at jeg kom med et ganske høyt hyl..... og skremte han...
Men jeg skulle absolutt ikke skrive om frosker.
Anders Hovden:

Ho står, den kvite symra,
den fyrste blom i år,
der like inn på snøen
i sine tronge kår

Ønsker deg en fin vår- og arbeidsuke!

1 kommentar:

Solveig sa...

Vårteikn er alltid godt å sjå!
Ynskjer deg ei GOD PÅSKE Aud!