onsdag 28. januar 2015

Boka i dag heter

                                                    

                                                          Utrenskning - Sofi Oksanen Turid Farbregd
                                                       Nordisk Råds litteraturpris 2010

"Estlands historie sett fra et kjøkkenvindu. Den aldrende Aliide har lært seg å snu kappen etter det politiske klimaet, mens den unge Zara er på flukt fra et liv som sexslave. I en skarpskåren tekst skildrer Oksanen sovjetregimets konsekvenser for enkeltmennesker"
LIV RIISER, VÅRT LAND Årets beste bøker 2010 
 
"Rystende og velskrevet ... Sofi Oksanen er en sann språkets mester. Levende, eksakt og presist beskriver hun menneskelivets sinnsstemninger og innerste følelser. Dagliglivets små detaljer og de lange historiske linjer ... Utrenskning er en bok som berører langt inn i sjelen ... Årets roman sender henne like inn i toppsjiktet av nordiske forfattere"
TORBJØRN TRYSNES, FÆDRELANDSVENNEN 
 
Ja, dette er skrevet om boka i to aviser, mange flere bokanmeldelser kan dere finne rundt omkring.
Jeg sier: En mektig bok,  grusom til tider, men fin og nydelig inn i mellom.  Ikke akkurat en "strandbok". Anbefales, og jeg skal lese mer av denne unge forfatteren.

1 kommentar:

Fjordheim sa...

Blir så sint og lei meg når jeg leser slike bøker,
Orker det nesten ikke.
Men noen ganger blir det ei slik bok likevel.
Kanskje jeg leser denne visst jeg kommer over den.
Kom på at jeg må finne ei bok å ha med
meg i helga når vi skal ut å kjøre.
Er heldig med at jeg kan lese mens min kjære kjører.
Ønsker deg ei velsignet god helg :)