fredag 10. januar 2014

Maya og Pippi

Det er jammen lenge siden det har stått en boktittel her på siden min. Det betyr ikke at lesing er ute.
Men iallefall, denne anbefales,
den gir en fantastisk  leseropplevelse, og det er jo det vi vil ha – en sÃ¥nn som gjør at man kommer pÃ¥ jobb med mørkeblÃ¥ ringer under øynene, fordi man aldri fikk lagt seg til Ã¥ sove kvelden før. Det er et kvalitetstegn!
Handling?   
                                                      Om seg selv forteller Maya:
"Hvordan jeg er? En meter og åtti, femtiåtte kilo når jeg spiller fotball og en god del mer når jeg er slapp, jeg har sterke ben, klossete hender, øynene er blå eller grå, alt etter tiden på dagen, og jeg tror jeg er blond, men jeg er ikke sikker, for jeg har ikke sett det naturlige håret mitt på flere år."
Hun er en vill og egenrådig ung dame. Hun havner tidlig på skråplanet og skoletiden hennes er preget av skulk, dop og dårlige venner. Hun lukkes inne på en psykiatrisk institusjon som hun klarer å rømme fra. Etter en haiketur som merker henne for livet, havner hun i Las Vegas hvor hun begynner å lange dop for den mystiske Brandon Leeman og skifter identitet. Maya er på dramatisk vei nedover, helt ned til bunnen.
 Det er for Ã¥ redde Maya at familien sender henne sørover, til en venn av bestemoren, pÃ¥ den lille øya Chiloé, sør i Chile. PÃ¥ Chiloé blir hun venn med den mye eldre Manuel Arias. Han interesserer seg for omrÃ¥dets fantastiske, lokale sagn, for overtro og eventyr, og han hjelper henne til et innblikk i sin egen, dramatiske eksil-chilenske familiebakgrunn.
Jeg liker Isabell Allende, og skal lese mer av det hun har skrevet. Fra før har jeg lest Øya under havet, og Åndenes hus.

Har ikke dokumentert Pippi-genseren, ☺ men den er forlengst tatt i bruk.
Deilig Jærbo garn, mykt og godt, og ikke altfor tykt. Tror det stod Skrållan på nøstet.
Ha en flott lørdag!


Ingen kommentarer: