søndag 14. april 2013

Hurra for meg og for deg og dere alle.....

...tror halve slekta har bursdag fra midten av mars til midten av april. Har ikke tid til anna enn gavekjøp og kakespising. Når morgendagens bursdag er over, så er rushet over. Tror jeg.
Lenge siden siste innlegg, og da handlet det om at reading is cool. Jeg broderer fortsatt bokmerker, strikker, leser og holder på med stichery. Og redigerer husflidslagsider, går på jobb, passer barnebarn......kort sagt, ukene blir for korte til alt som må gjøres. Men når det er sagt, så må det også sies at jeg er heldig som har så masse meningsfullt og holde på med.                 Dagens bokanmeldelse:
                               Jeg har, gjennom denne boken, vært i Alaska. Tilbake  i 1920 årene, sammen med et middelaldrende nybyggerektepar som sliter seg nesten ut for å overleve i dette iskalde landet. Forfatteren skal ha blitt inspirert av et russisk eventyr, kalt "Snøprinsesssen", og som også spiller en stor rolle i boka.  I eventyret er det et barnløst par som lager ei jente av snø, som blir levende. Mabel og Jack, som ekteparet her i boka heter, har heller ikke barn. Det ene de fikk, døde under fødselen. En kveld lager de en snøjente, akkurat som i eventyret om snøprinsessen (.....og vi har eventyret om pepperkakegutten....) Neste dag dukker en jente opp i skogkanten, vill og forskremt. Er snøjenta deres blitt levende eller er det en hallusinasjon? Jenta dukker opp av og til, men blir borte når snøen forsvinn.Jeg røper ikke mer.   Boka tar oss med inn i vanskelige tider, med lite penger, dårlig hus, ensomhet, bitterhet, savn,  men også masse fin natur, nærhet til natur, kjærlighet til naturen og til hverandre, et godt vennskap blir til...
En nydelig bok!

Ingen kommentarer: