mandag 21. januar 2013

Sy selv med Liberty-stoffer av Lucinda Ganderton (Innbundet)


Jeg var en innom biblioteket idag, og fant bl.a. denne.
Den er ny, kom ut i 2011. Boken i seg selv er nydelig, innholdet også veldig bra. Svært gode forklaringer og bilder av de ulike prosjektene. Og Liberty-stoff er jo også noe for seg selv.
Gammelt, men populært også idag. Arthur Liberty importerte og solgte tekstiler fra Japan, Kina og India på 1870-tallet.  Det er interessant og lese om utviklingen fra da og til nå. Et viktig aspekt med Liberty-stoffer var og  er fargene. Liberty hadde kontakt med en farger og trykker, (Wardle) som laget nye farger til silkestoffene som Liberty hadde importert. Silkestoffer i alle farger og nyanser hang og vaiet i vinden, syns du ikke at du ser det? Noe så flott, til å bli i godt humør av!
Jeg tror jeg må se om etter et Libertystoff. Her er forresten en link.




En annen bok jeg lånte...en triologi fra 2. verdenskrig. Sann og oppdiktet på samme tid.
Jeg har bare hørt første boka, men tar de to andre også. Kanskje litt  tung og vanskelig i starten, men lett etterhvert. Stikkord: Krakow, 1945, russere, flukt, fangeleir, adskillelse, angst, spion,
det er denne boka, Brød på vannet. Ser frem til neste bok.

               
                                 

Ingen kommentarer: